Tuesday, March 2, 2010

JKP Zon 11, Gombak berjaya menangkap serbuan Noda



Gombak – Noda Khas maksiat telah berjaya dilakukan sempena ketibaan “Velentime day” yang sangat diagung-agungkan oleh masyarakat masa kini tidak kira bangsa dan agama. Walaupun telah diberi keterangan hukum meraikan “Valentime day” namun pun begitu masyarakat tidak mengambil endah dan ambil berat yang melibatkan Akidah mereka.

Akibat daripada meraikan “Valentime day” telah didapati berbagai ragam manusia yang dipercayai adalah pasangan yang tidak mempunyai ikatan sah mengikut syarak telah melakukan perkara yang dilarang oleh ALLAH swt.

Mereka berdua-duaan di tempat sunyi, tanpa memikirkan kesan kepada diri dan ahli keluarga mereka.Operasi pertama telah dibuat oleh pihak berkuasa JAIS dibawah Nazir Masjid Ar-Rahimah, Greenwood dan Sri Gombak yang telah mendapat kerjasama dengan pihak Biro Keselamatan JKP Zon 11.

Mereka yang telah dapat ditangkap terdiri daripada golongan muda – mudi yang berumur seawal 15thn dan amat menyedihkan apabila mereka tidak merasakan satu kesalahan menyambut perayaan “valentime day” sehingga berlakunya noda hitam.

Nazir Masjid Ar-Rahimah berkata, operasi itu dibuat kira-kira pukul 2.00 pagi ketika itu mereka sedang melayan pasangan masing-masing.

”Menyedari premis berkenaan diserbu oleh JAIS & Polis, mereka cuba melarikan diri,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau memberitahu, sebahagian mereka cuba bersembunyi di tingkat atas dan kawasan gelap. Namun katanya, kesemua mereka yang disyaki terlibat dengan aktiviti tersebut berjaya ditahan.

Ahli Majlis Zon 11 Kesal

Pn Khatifah berkata, masalah ini sukar untuk dibendong memandangkan golongan remaja dan pasangan yang leka dengan dunia yang penuh maksiat begitu asyik meraikannya tanpa memikirkan aqidah mereka.

Beliau memberi penghargaan kepada pihak PAS yang telah membuat inisatif setiap tahun dengan mengedarkan risalah dan mereka juga melakukan operasi gempur maksiat terutamanya ketibaan “valentime day” dan perayaan tahun baru bagi memberi pendedahan dan kesedaran pada masyarakat. Namun apabila hati telah dinodai, nafsu diletakkan dihadapan maka kita tidak nampak kebenarannya lagi dan terus menerus melakukan perkara yang dimurkai oleh ALLAH swt. Sikap ketuhanan tidak wujud dalam diri mereka ketika itu, katanya.

Saranan Ahli Majlis mengenai Kasih Sayang

“Valentime Day” ini tidak sesuai bagi seorang muslim untuk meraikannya kerana ianya melibatkan aqidah. Menunjukkan kasih sayang pada seseorang banyak caranya dan bukan pada tarikh 14hb Feb, setiap tahun yang menjadi tarikh keramat bagi muda – mudi masa kini.

Tunjuklah kasih sayang kita kepada Ibubapa, adik beradik, sahabat yang terhampir bukan dengan orang yang tidak punyai ikatan dalam hidup kita. Malahan boleh diraikan Kasih sayang ini pada bila- bila masa sahaja, ujarnya dengan nada kesal.

Operasi kedua telah dilakukan oleh JKP Zon 11 dengan kerjasama Pihak Nazir dan polis di Seksyen 8 Sri Gombak berhampiran kawasan masjid Khairiah. Pasangan yang belum bernikah telah bersedudukan di apartment mereka.

Pihak Nazir dan semua AJK JKP Zon 11, yang hadir merasa kesal diatas apa yang berlaku dengan memberi alasan yang tidak masuk akal. Namun begitu kedua mereka telah diberikan nasihat sebelum dibawa ke IPD Gombak untuk siasatan lanjut dan dibawa kes ke mahkamah syariah.

Pn. Khatifah megucapkan Terima kasih dan tahniah kepada semua pihak yang telah memainkan peranan dan tanggungjawab ini sebaiknya walaupun oraganisasi keselamatan jenayah dan mencegah maksiat baru di tubuhkan namun ia telah membuat penangkapan yang cekap dan efektif.

Semoga mereka istiqamah membantu menangani gejala sosial dan menjalankan amal maaruf nahi mungkar.

Adun Kagum

Yb Dato’ Hasan B. Mohamed Ali,Adun Gombak Setia, merasa kagum diatas kerjasama pihak JKP Zon 11, Nazir Masjid dan semua yang terlibat turun padang menjalankan operasi gempur maksiat yang telah berjaya menangkap mereka yanng terlibat dalam gejala sosial dan maksiat.

Bukan mudah untuk melaksanakan tanggungjawab ini lebih-lebih lagi pada lewat mlm / 3 pagi kerana ia melibatkan waktu rehat kita setelah penat betugas waktu siang harinya. Ianya menuntut pengorbanan yang amat besar. Hanya golongan-golongan yang terpilih oleh ALLAH swt mampu melakukannya.

Alhamdulilah JKP Zon 11 telah menunujukkan komited yang amat tinggi dalam tugasan dan amanah diberi untuk kebaikan masyarakat sekeliling, katanya.

Adun memberi cadangan yang bernas

Yb Dato’ telah memberi saranan agar pihak yang telah menubuhkan pusat-pusat yang menggalakkan berlakunya maksiat seperti hotel budget dan lain-lain agar tidak memberi kepada remaja sekolah.
Seharusnya pihak tersebut harus berhati-hati dalam menyediakan hotel tersebut. Gunakan kemudahan tersebut untuk kearah kebaikan dengan memberi sewa kepada pihak pengunjung yang mempunyai ikatan yang sah bukan memberi kepada orang yang tidak mempunyai ikatan nikah yang sah.

Ini amat penting kerana jika tidak dikawal maksiat akan terus menerus berleluasa maka akan lahir anak luar nikah dan inilah menyebabkan kes pembuangan bayi yang semakin meningkat. Amat dikesali, apabila Anak yang dilahirkan adalah putih bersih dan tidak bersalah telah dibunuh, dicampak dengan begitu kejam. Perasaan bersalah tidak ada dalam diri mereka setelah membuat maksiat kini mereka membunuh bayi pula. Bayi yang suci bersih ini tidak bersalah, tetapi yang bersalah adalah mereka sendiri yang telah melakukan maksiat tanpa tidak ada perasaan ketuhanan ketika itu.

Beliau juga amat berharap agar Negeri Pakatan rakyat bebas daripada gejala sosial dan maksiat, insya-ALLAH beliau akan mengambil inisatif lain untuk turut membantu menangani masalah ini dengan sebaiknya.

Cadangan Ahli Majlis , Ibubapa harus memberi perhatian


Peranan ibubapa amatlah berat dan harus dilakasanakan sebaiknya, Ibubapa harus mengambil berat terhadap anak-anak. Kawal anak-anak apabila melihat kelakuan yang mengcurigakan lebih-lebih lagi apabila anak-anak sering keluar malam. Harus disiasat dengan siapa mereka berkawan.

Ibu bapa harus memberi sokongan dan mendorong anak-anak kearah mendalami ilmu agama yang mendalam kerana apabila mereka mendalami ilmu agama, isnya-ALLAH mereka tidak akan melakukan perkara yang dimurkai ALLAH.

Kadang-kala ibubapa mengambil sikap sambil lewa dan tidak memberi tumpuan kasih sayang pada anak-anak. Mereka begitu sibuk dengan hal keduniaan semata-mata dengan bekerja keras tanpa meluangkan masa bersama ahli keluarga.Bila ini terjadi maka anak-anak merasa kekosongan tiada tempat untuk mengadu dan akhirnya mereka mengambil langkah yang negatif dengan melibatkan gejala sosial dan membuat maksiat.

Apabila nasi sudah menjadi bubur maka tiada gunanya lagi. Yang memikul malu adalah ibubapa dan imej keluarga juga akan tercalar.

Khatifah Zamani telah memberi penekanan hal ini dan amat berharap agar perkara ini diberi perhatian sewajarnya, semoga kita mampu membina institusi kekeluargaan yang mengamalkan konsep ISLAM secara keseluruhannnya, Rumahtangga mendapat mawadadah warahmah disisi ALLAH swt, isnya-ALLAH, ujarnya dalam majlis makan malam bersama warga emas bangsa Thionghua di Sri Gombak baru-baru ini.



Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI