Thursday, February 18, 2010

Tafsir AL-QURAN : Ayat 2, Surah Al-Mulk

Salam..

Ayat Quran untuk hari ini adalah Ayat 2, Surah Al-Mulk:-

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

yang bermaksud:

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);"

Ramai dari kita yang tidak mengerti sebab apa kita ada di dunia. Adakah untuk mengumpul segala harta yang ada? Adakah untuk menjadi pemimpin untuk berkuasa atau menyalahgunakan kuasa? Adakah untuk menjadi penyanyi atau pelakun yang terkenal? Atau adakah untuk bersenang-lenang sahaja?

Jawapannya adalah untuk Allah SWT menguji atau menduga kita kerana dunia ini adalah tempat kita diuji. Kita diuji supaya Allah SWT mengetahui sekuat manakah iman kita dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT, supaya di manakah kita akan di tempatkan selepas kita meninggalkan dunia ini kelak. Tiada sesiapa akan dapat mengelak dari mati - tiap-tiap orang pasti akan mati satu hari. Yang membezakan antara orang-orang yang mati itu adalah samada mereka akan menuju ke neraka atau syurga selepas itu. Neraka dan syurga adalah untuk selama-lamanya, bukan untuk sementara.

Olih itu beramal dan sediakanlah diri untuk dunia yang lagi satu, iaitu syurga. Cara untuk menuju ke syurga adalah lulus segala ujian dan dugaan-dugaan yang Tuhan beri, bukan lulus SPM atau Universiti. Lulus SPM atau Universiti adalah sekadar untuk mencari dan mendapat rezeki di dunia, tetapu lulus ujian Tuhan adalah mencari dan mendapat tempat di syurga. Hadith Nabi s.a.w. menasihatkan supaya kita mengamalkan kerja-kerja kebajikan sementara kita masih muda, masih sihat, masih ada masa, masih ada duit dan masih hidup:-

Daripada Abdullah bin Abbas r.a. Nabi s.a.w. bersabda,"Rebutlah lima perkara sebelum lima perkara: Muda sebelum engkau tua,sihat sebelum engkau sakit, kaya sebelum engkau miskin, kelapangan sebelum engkau sibuk,hidup sebelum engkau mati." (Riwayat al-Hakim)

Bila kita sudah tidak berupaya lagi untuk melakukan kebajikan, macam mana kita nak pastikan bahawa bekalan kita untuk hari akhirat akan mencukupi?

Wallahu'alam. ...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI