Sunday, January 31, 2010

Warga Orang Asli sentiasa mendapat kunjungan daripada Kerajaan PR



Kebajikan & hak Orang Asli harus dipandang berat walaupun mereka duduk di kawasan hulu perkampungan. Sebagai Adun Gombak, YB Dato’ bersama semua pengiring beliau, telah membuat lawatan kawasan tersebut untuk dinaiktaraf agar penduduk disekitar berkenaan mendapat keselesaan sewajarnya.

Beliau berkata, setelah membuat lawatan dibeberapa kawasan sekitar gombak, beliau berpendapat adalah tidak wajar jika pihak Kerajaan UMNO yang telah memerintah selama 50thn tidak menjaga kebajikan orang asli.

Walaupun mereka banyak ketinggalan arus moden namun mereka harus didedahkan dengan perkembangan ekonomi negara dan isu-isu semasa agar mereka tidak terus menerus ketinggalan dalam apa juga.

Mereka juga berhak merasai kenikmatan yang ada di m’sia pada masa kini. Perkongsian ini haruslah dirasai oleh semua pihak tidak kira bangsa, agama mahupun pemahaman pilitik yang berbeza.

Sebagai pimpinan tidak harus merahsiakan apa-apa kepada rakyat. Apa yang berlaku harus diterangkan dengan benar agar rakyat tidak merasai curiga pada pimpinan dan parti yang dipilih.

Memandangkan negara kini semakin maju adalah tidak wajar jika pihak kerajaan UMNO tidak memberi manfaat kebaikan untuk orang Asli dalam masa 50thn pemerintahan mereka. Cuba kita bandingkan pembangunan di Putrajaya dan persekitaran di Bt. Caves. Usahkan pembangunan / jalan dinaiktaraf dengan memakan berjuta billion tetapi mengapakah kemudahan awam/pembangunan/jalan raya bagi orang-orang asli tidak dipandang berat oleh pihak kerajaan UMNO setelah pemerintahan mereka selama 50thn. Dimanakah keadilan untuk rakyat??

Tinjauan Wartawan PKM DUN Gombak Setia bersama Nisa’ Gombak dan Adun H.Klang telah mengadakan program bersama orang Asli di Kemensah tahun lepas. Didapati rumah orang Asli telah dibina oleh Jab. Orang Asli. Tetapi masih ada kekurangannya kerana penduduk masih tidak mampu untuk membayai kos sara hidup yang semakin meningkat. Bekalan Elektrik dan Air masih tidak dimasuki lagi. Setelah membuat lawatan tersebut pihak Adun dan NGO telah berusaha untuk mendapatkan bekalan Elektrik untuk memberi keselesaan kepada penduduk orang asli.

Ketua Kg Orang Asli telah memaklumkan kepada wartawan PKM setelah 50thn merdeka, dalam pemerintahan UMNO, pihak mereka tidak diberikan kemudahan asas dan perhatian. Walaupun telah diminta banyak kali tetapi permohonan tersebut amat mengecewakan pihak mereka. Berbagai alasan yang diberikan oleh pihak Kerajaan UMNO dengan mengatakan Taraf Tarif Elektrik & Air sudah meningkat maka pihak kerajaan tiada peruntukan untuk diberikan kepada mereka.

Sabar dan terus bersabar.. dan kini penantian sudah berkhir, semenjak pemerintahan PR pemantauan telah dibuat oleh Adun Gombak Setia & Adun H.Klang.

Ketua Kg dan penduduk Orang Asli begitu gembira dengan kunjungan dan keperhatinan yang diberikan oleh kerajaan PR. Sering sahaja penduduk disini diraikan dengan program Hari Ibu dan Bapa. Anak-anak juga mendapat kemudahan peralatan sekolah. Malahan peralatan kelengkapan dapur juga diberikan kepada rakyat orang asli ketika program bersama Nisa’ Gombak dan Adun kerajaan PR.

Beliau berkata lagi, Kini pihak Adun & NGO sedang berusaha untuk mendapat bekalan elektrik. Permohonan bekalan elektrik sedang dalam proses.

Wartawan PKM telah dimaklumkan oleh Adun H.K mengenai status proses pembekalan elektrik yang telah dipohon. Terkini permohonan tersebut bersama NGO sedang dalam proses, Insya-ALLAH rakyat akan merasai nikmat bekalan elektrik tidak lama lagi dengan harapan tiada sebarang halangan daripada mana-mana pihak dalam membantu pembangunan orang asli.

Kini sedikit sebanyak warga orang asli telah mengubat kekecewaan mereka dengan perhatian dan tindakan oleh kerajaan PR walaupun baru masuk tahun ke 2 pemerintahan PR tetapi beliau merasa berpuas hati diatas kunjungan dan keperihatinan yang diberikan oleh Adun Gombak Setia & Adun H.Klang setelah kerajaan UMNO tidak mengambil berat terhadap penduduk orang Asli selama ini. Atas keperihatinan oleh kerajaan PR, kini memberi sinar baru kepada penduduk orang Asli. Sifat beginilah harus ada kepada pimpinan. Begitulah kata-kata ketua Kg. Orang Asli semasa program dilaksanakan.

Untuk memperkasakan lagi gerak kerja dan pemantauan penduduk, YB Dato’ Hasan bersama pengiring beliau telah membuat pemantauan di Jab. Orang Asli (JOA) baru-baru ini.

Setelah membuat lawatan di kaw (JOA) Y.B Dato’ berpendapat bahawa kawasan berkenaan tidak sesuai dilalui Bas dan memberhentikan kenderaan mereka di laluan berkenaan, memandangkan kawsasan tersebut terlalu sempit. Jika keadaan ini berterusan di bimbangi keselamatan pengguna jalan raya dan penduduk sekitarnya akan tergugat lebih – lebih lagi apabila Bas ingin membuat “U-Turn” di kawasan tersebut.

Oleh yang demikian, beliau telah meminta pihak JKR, MPS untuk mengambil perhatian dan tindakan sewajarnya. Beliau meminta agar pihak JKR mengeluarkan surat kuatkuasa kepada Pengusaha Syarikat Bas agar dapat mengikuti arahan tersebut untuk keselamatan pengguna dan penduduk sekitarnya.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI