Tuesday, April 21, 2009

Ketika berihram dibenarkan bunuh haiwan yang ganas {Tafsir Surah Al-Maidah:94-95}


Ketika berihram dibenarkan bunuh haiwan ganas -
tafsir surah Al-maidah : 94 - 95

Written by Presiden PAS

Apa yang penting kita mengikut hukum syarak. Dihalalkan binatang buruan yang diburu mengikut hukum syarak. Walaupun sebab nuzulnya (turunnya) ditujukan kepada orang-orang yang berihram, bersama-sama dengan Nabi s.a.w tetapi Allah berfirman yang bermaksud :
" Demi sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan sesuatu daripada buruan yang kamu dapat capainya dengan tangan kamu dan senjata kamu." (Al-Maidah:94).

Ia itulah binatang-binatang kecil yang ditangkap dengan menggunakan tangan dan menggunakan senjata kamu.Firman Allah yang bermaksud : " Supaya termaklum disisi Allah sesiapa yang takut kepadaNya, ditempat yang tidak ada orang dan dia juga percaya bahawa Allah Taala mengetahuinya. Maka sesiapa yang melampaui batas selepas itu baginya azab yang sangat pedih." (Al-Maidah:94) Seterusnya Allah menjelaskan lagi dengan firman Nya yang bermaksud : " Wahai orang-orang yang beriman, janganlah membunuh binatang buruan dalam keadaan kamu berihram." (Al-Maidah:95)

Selagi di dalam ihram, diharamkan kepada kamu membunuh binatang buruan kecuali binatang liar yang mengancam keselamatan dan nyawa kamu termasuk ular, kala jengking, burung helang, tikus dan seumpamanya.Binatang berkenaan tidak termasuk di dalam kategori binatang buruan. Diharamkan binatang buruan bukan sahaja semasa ihram bahkan dikawasan tanah haram bagi mereka yang tidak berihram.Yang dimasukkan tanah haram disisi ulama ialah Makkah dan Madinah. Tanah haram Makkah termasuk sempadan yang ditandakan di tanah suci Makkah sekarang. Tanah haram Madinah ialah diantara bukit (jabal) 'Ir dan Jabal Thur (terletak dibelakang Bukit Uhud). Sementara Jabal Thur di Makkah dan satu lagi di Madinah.
Jabal Thur di Makkah ialah tempat persembunyian Nabi s.a.w ketika berhijrah ke Madinah.Manakala Jabal 'Ir ialah sebuah bukit yang panjang kelihatan seperti pedang dari jauh. Inilah sempada tanah haram Madinah.Diharamkan kepada binatang buruan di kawasan tanah haram di Madinah. Sejarah pengharaman binatang buruan di Makkah bermula pada zaman Nabi Ibrahim a.s sementara Nabi Muhammad s.a.w di Madinah.Disebut di dalam hadis yang sahih, sabda Nabi s.a.w yang bermaksud :"Ya Allah Ya Tuhanku, sesungguhnya Ibrahim mengharamkan Makkah dan sesungguhnya aku mengharamkan Madinah seumpama Makkah."Justeru tidak boleh dicabuli diantara sempadan Madinah itu termasuk tidak boleh dipotong pokoknya dan tidak boleh diburu binatangnya , kecuali pokok-pokok kegunaan untuk sayur-sayuran (ini dikecualikan).Yakni diharamkan oelh Allah kawasan tanah haram itu dengan nas sekaligus kita percaya dan berpegang dengan nas tersebut.
Firman Allah yang bermaksud: " Wahai orang-orang yang beriman, jangan kamu membunuh binatang buruan dalam keadaan kamu mengerjakan ihram: (Al-Maidah : 95).Kecuali binatang-binatang yang dikecualikan oleh Allah SWT yakni yang dibenarkan hukum syarak untuk membunuhnya.Apa yang dimaksudkan dengan binatang buruan disini ialah memburu binatang.Yakni orang di dalam ihram tidak boleh memburu binatang. Adapun memakan daging binatang buruan yang diburu oleh orang lainataupun daging hasil buruan semasa tidak berihram yang dibawa daripada tempat lain dimakan ketika berihram di Tanah Haram, Mazhab Syafie mengizinkannya.
Sesetengah ulama lain mengharamkannya. Sementara ada ulama menafsirkannya dengan menyatakan bahawa sekirannya pemburu tidak berihram berada bersama orang yang berihram dan dia pulak berhasrat untuk memberi makan daging buruannya itu kepada orang yang berihram maka tidak dibenarkan orang yang di dalam ihram memakan dagingnya.Kemudian bagaimana pula binatang buruan yang dipelihara. Setengah dari kalangan kita membebaskan burung-burung yang dipeliharanya di mana disisi Imam Malik dan satu Qaul dalam Mazhab Syafie menyatakan bahawa seseorang itu tidak perlu membebaskan binatang buruan yang dipelihara di rumah.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI