Wednesday, May 13, 2015

ADUN Umno Lenggeng, Datuk Ishak Ismail telah diisytiharkan muflis oleh Mahkamah Tinggi

ADUN Umno Lenggeng, Datuk Ishak Ismail telah diisytiharkan muflis oleh Mahkamah Tinggi, yang berkemungkinan membuka laluan kepada pilihan raya kecil.

Perintah mengisytiharkan Ishak muflis telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Seremban pada 18 Mac dan Ishak dikatakan menerima perintah itu bulan lepas.

Seseorang wakil rakyat hilang kerusinya selepas diisytiharkan muflis.

Bagaimanapun, Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan, yang juga pengerusi Umno negeri, berkata status Ishak sebagai ADUN kekal sehingga rayuannya didengar.

Menurut The Star, ahli politik berusia 64 tahun itu gagal untuk menyelesaikan pinjaman daripada ahli perniagaan, Misran Sukadi.

Bagaimanapun, Ishak berkata beliau hanya diserahkan perintah mahkamah pada 27 April.

"Peguam saya telah mengemukakan permohonan untuk mengetepikannya dan perkara itu akan didengar di Mahkamah Tinggi esok," katanya kepada The Star.

Pada tahun 2009, Ishak berucap di Perhimpunan Agung Umno yang mensasarkan ramai pemimpin parti itu dan rakaman ucapannya laris dijual seperti goreng pisang panas.

Beliau mensasarkan pelbagai pemimpin, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Dalam ucapannya itu, Ishak menceritakan bagaimana menteri itu lemah dalam bahasa Inggeris di zaman mudanya dan telah menyebut "two zero dollars" dan bukannya "twenty dollars".

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata speaker dewan belum memaklumkan perkara itu kepadanya.

"Di bawah undang-undang, jika anda telah disahkan muflis, dan anda tidak boleh menyelesaikan (muflis), maka akan berlaku kekosongan," katanya kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, beliau berkata, jika Ishak merayu dan berjaya menyelesaikan isu ini, maka pilihan raya tidak akan diadakan..

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI