Sunday, December 15, 2013

Selangor capai sasaran pengeluaran kelapa

  
Shah Alam : Selangor telah berjaya melepasi sasaran pengeluaran kelapa sawit. Sehingga Ogos lalu sebanyak 104, 421` metrik tan pengeluaran kelapa sawit telah berjaya di keluarkan ,kata Exco Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa, Sallehen Mukhyi. 


Jumlah pengeluaran kelapa sawit tersebut bernilai RM 80.12 Juta yang di perolehi itu melepasi sasaran negeri  berbanding keperluan penggunaan 100.454 metrik tan kelapa pada tahun ini. 

Menurut beliau, Jabatan Pertanian Selangor melaksanakan Program Pemulihan dan Penanaman Semula kelapa sejak 1998 yang memberi tumpuan kepada kaedah integrasi tanaman bagi meningkatkan pendapatan pekebun kecil kelapa.



Katanya, Kerajaan negeri mempertuntukkan RM300,000 untuk program itu, Kita beri galakan kaedah  pertanian semula kerana tidak menggunakan racun merbahaya dan dapat menjaga alam sekitar dan dapat meningkatkan pendapatan petani. 

Beliau kata demikian dalam progam pelancaran kempen pengawalan perosak tanaman kelapa perinkat negeri selangor yang telah dihadiri oleh Pengarah Pertanian Selngor, Mohammad Idrus Ab Hamid. 

Kempen itu dilancarkan serentak seluruh negeri bertujuan memberi penerangan berkenaan perosak utama antaranya kumbang tanduk, kumbang jalur merah, ulat artona, ulat beluncas yang boleh menjejaskan tanaman kelapa.

Majlis itu telah dihadiri seramai 200 pekebun kecil sekitar selangor, disini.  


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI