Monday, July 1, 2013

3 Kroni UMNO terima Pinjaman Mudah & Projek Berbillion

Kuala Lumpur : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa tiga kroni Umno diberi pinjaman mudah dan projek berbilion ringgit oleh Datuk Seri Najib Razak dua hari selepas berakhirnya Pilihan Raya Umum (PRU) hanya kerana membantu parti pemerintah itu.

Mereka ialah Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhary dan Tan Seri Kenneth Eswaran yang masing-masing mendapat pinjaman bernilai RM500 juta serta syarikat Pexco milik Tan Sri Ananda Krishnan yang di anugerahkan projek carigali Minyak dan Gas di Sarawak.

"Sebelum PRU saya selalu tekankan, Melayu ini bukan hanya Syed Mokhtar, kalau nak bantu, patut tolong Melayu miskin, bukan dua tiga kerat keluarga dan kroni kamu.

"Syed Mokhtar dapat RM500 hingga RM 600 juta sukuk hanya kerana dia bantu Umno dalam PRU. Adakah tiada melayu lain atau peniaga berpotensi dipertimbangkan?

"Kedua, kerajaan lulus bilion ringgit kepada syarikat Ananda krishnan untuk carigali minyak di Sarawak. Saya tidak pertikai Ananda kerana dia  India, tapi sama macam Syed Mokhtar. Ini semua kroni. Kenapa tidak adakan tender dan beri peluang pada rakyat terutama anak sarawak?

"Ketiga Tan Seri Kenneth, tokoh India yang bantu Najib dapat pinjaman mudah dari Bank Pembangunan RM500 juta. "Bank ini patut utamakan bantu syarikat IKS dan peniaga baru yang berpotensi," katanya Anwar  dalam Majlis Makan Malam untuk mengutip dana petisyen PRU di Theam Hou Temple, Kuala Lumpur malam tadi.

Turut hadir, Ahli Parlimen Datuk Dr Tan Kee Wong (Wangsa Maju), Tian Chua (Batu), Hee Loy San (Petaling Jaya Selatan), Mohd Rafizi Ramli (Pandan), Teresa Kok (Seputeh), R Sivarasa (Subang), 

Ketua Cabang KEADILAN Putrajaya, Onn Abu Bakar dan pimpinan Pakatan Rakyat pelbagai peringkat.
Mengenai taktik Najib meredakan kemarahan rakyat berhubung kepincangan dalam PRU lalu dengan mencanangkan slogan rekonsiliasi, Anwar menegaskan Perdana Menteri mesti menerima dan mengakui tiga perkara berikut.

"Najib kata rekonsiliasi, tapi terima penipuan PRU, terima rasuah dan rasis. "Saya kata kami tolak penipuan PRU, tolak rasuah dan rasis," katanya disambut tepukan gemuruh kira-kira 500 hadirin pelbagai kaum.

Sehubungan itu, beliau turut menasihatkan gerak kerja mendedahkan penipuan PRU harus diteruskan melalui apa jua medium dan tiada perkataan letih untuk itu.

Sejumlah RM18, 447 berjaya dikutip pada malam itu dan program sama akan turut diadakan di Pulau Pinang dan Johor Bahru selepas ini.


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI