Sunday, September 23, 2012

Ribuan Peserta Himpunan Expresi Hijau Kasih Nabi Kesal Sikap Biadap Amerika

Ucapan pimpinan PAS Pusat   dihadapan kedutaan Amerika
KUALA LUMPUR: Ribuan umat Islam  telah menyertai himpunan  "Expresi Hijau Kasih Nabi" anjuran Dewan Pemuda PAS Pusat di Hadapan Kedutaan Amerika Syarikat di ibu negara bagi membantah penerbitan filem "Innocence of Muslims" yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Himpunan  bermula  selesai solat Jumaat di Masjid Tabung Haji sebelum berarak menuju ke bagunan kedutaan kira-kira 200 meter dari masjid tersebut.

Dianggarkan lebih 10,000 menyertai himpunan ini termasuk dari kalangan muslimat, mahasiswa dan umat Islam perihatin.

Kawalan ketat Unit Amal ketika ana bersama pimpinan menuju kedutaan Amerika
Antara yang berada di barisan hadapan perarakan ini termasuklah Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia Nasruddin Hassan, Naib Presiden PKR Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar.

Mereka juga menggunakan lori sebagai pentas bergerak di samping beberapa pimpinan di atasnya menyampaikan ucapan.

Sepanjang perarakan mereka melaungkan slogan 'hancur Amerika, hidup Islam, kami sayang Nabi' sambil membawa poster dan kain rentang mengecam tindakan biadap penerbit filem berbangsa Yahudi, Sam Bacile itu.

Perarakan ini turut dikawal pasukan Unit Amal Dewan Pemuda PAS Pusat sementara lebih 200 anggota polis berkawal di hadapan bangunan kedutaan.
Nurul Izzah, Tn Ibrahim Tn Man, Nik Abduh dll atas pentas beri ucapan.

Salahuddin dalam ucapannya mendesak Presiden Amerika Barack Obama memohon maaf kepada seluruh umat Islam di atas penghinaan yang dibuat penerbit filem Amerika itu.

"Kita orang Islam hormat agama lain. Kita hormat Yahudi, Budha, Sikh dan sebagainya. Oleh itu kita minta Amerika memohon maaf kepada umat Islam.

"Jangan hina Nabi kami, kelak akan mengundang padah. Kami sayangkan Nabi dan agama kami. Kita rela pertahankan dalam apa juga keadaan," katanya disambut laungan hidup Islam oleh para hadirin.

Sementara itu, Tian Chua dalam ucapannya berkata, mewakili kaum Cina beliau kesal dengan tindakan penghinaan terhadap agama Islam.

Beliau juga mendakwa isu ini bukan isu agama Islam semata-mata malah juga berkait dengan isu kemanusiaan sejagat.
Sikap kurang Ajar Amerika tidak bertemu umat islam dibaca doa qunut nazilah

"Kita perlu tunjukkan semangat setiakawan. Penghinaan ini harus dihentikan dan Amerika perlu ambil tindakan segera.

"Kita tidak mahu berlaku pertembungan antara agama," ujarnya.

Nasrudin Hassan bersama Tian Chua, Nurul Izzah Anwar,  dilihat masuk bertemu dengan wakil kedutaan bagi menyerahkan memorandum bantahan. 

Namun menjadi satu kesalan semua peserta himpunan apabila pihak kedutaan tidak mahu bertemu dengan pimpinan dan meminta maaf kepada seluruh umat islam.


Editor : Khaulah Azwar


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI