Saturday, September 15, 2012

Himpunan Sejuta Ummat Jumaat Depan, Demi Islam Mati Ku Rela

BATU CAVES :  Lebih 200 orang berkumpul di Masjid Amaniah, Batu Caves di sini bagi menyatakan bantahan terhadap penerbitan filem ‘Innocence of Muslims’ yang menghina junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Perhimpunan itu juga mengesa Amerika Syarikat menarik balik penayangan dan mengenakan tindakan tegas terhadap pengarah Sam Bacile yang mengambarkan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang yang hina, lemah dan gila seks.

“Kita memberikan tempoh seminggu kepada Amerika agar menarik semula filem berkenaan. Jika gagal berbuat demikian kita akan berkumpul di hadapan kedutaan mereka Jumaat hadapan. Sebarkan kepada semua umat Islam,” tegas Setiausaha Dewan Pemuda PAS, Khairul Faizi Ahmad Kamil yang mengetuai bantahan.

Jelasnya, perkara ini menunjukkan isyarat jelas agar umat Islam bangkit untuk mempertahankan Rasulullah SAW dan menentang musuh Islam terutama Amerika Syarikat.

Turut bergema laungan ‘Allahuakhbar’, ‘Hidup Islam’ dan ‘Hancur Yahudi’ selain beberapa sepanduk ‘Kami Akan Mempertahankan Rasulullah’.

Selain di Selangor dan Kuala Lumpur, bantahan turut dibuat oleh Pemuda PAS di Pahang bertempat di Masjid Sultan Ahmad Shah, Kuantan, Masjid Negeri Ipoh (Perak), Masjid Permatang Jaggus (Pulau Pinang), Masjid Rusila (Terengganu), Masjid Al-Azim (Melaka) serta di Kedah, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak.

Turut hadir sama, Penyelaras DUN Gombak, Salehhuddin Mohd Nasir Ketua Penerangan Pemuda PAS, Ridhuan Mohd Noor dan Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad.

Beliau menambah, pihaknya juga tidak bersetuju dengan tindakan ganas sepertimana yang berlaku di Libya sehingga menyebabkan duta negara Amerika Syarikat ke negara itu, Chris Stevent terbunuh.

“Kita tidak menyokong keganasan sehingga mengorbankan nyawa mereka yang tidak bersalah. Kita juga mahu Amerika menarik balik semua hasrat untuk menghantar tentera ke Libya bagi menjejaki individu yang terlibat dalam serangan di kedutaan mereka kerana dikhuatiri keadaan lebih teruk akan berlaku,” katanya.

Pertengahan minggu ini menyaksikan berlakunya demonstrasi besar di kedutaan Amerika Syarikat di Mesir oleh penunjuk perasaan yang tidak puas hati dan dijangkakan perkara ini akan diteruskan di seluruh dunia Islam dalam masa terdekat.

Dalam tunjuk perasaan di Kaherah, berpuluh-puluh orang memanjat dinding kedutaan, menurunkan bendera Amerika Syarikat dan menggantikannya dengan bendera hitam tertulis dua kalimah syahadah.

Menurut Khairul, pada Jumaat minggu depan, pihaknya akan menggerakan satu perhimpunan besar-besaran di hadapan kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bagi menyatakan bantahan serius terhadap penghinaan ini.

Editor : Khaulah Azwar. 


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI