Sunday, June 17, 2012

Reading Break 15m’ Dapat Sambutan

Berikutan kejayaan Program “15 Minutes Reading Break” yang diperkenalkan di seluruh Selangor semenjak Hari Ilmu dan Gerakan Membaca Perdana dan Pesta Buku Selangor pada 2010, Program ini diteruskan tahun ini.


Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata “pencapaian dengan catatan rekod bacaan serentak hampir 15,000 orang.

Ia sangat membanggakan dan menimbulkan idea bagi mengembangkan program itu ke semua daerah dengan tujuan memupuk minat membaca di kalangan rakyat”.

Menurutnya, budaya membaca di kalangan masyarakat perlu dipupuk dari peringkat awak usia supaya ianya menjadi amalan dalam kehidupan.

“ Bagi menggalakan anak-anak suka membaca, sudah pasti ibubapa harus tanamkan diri suka membaca terlebih dahulu.

“Cara untuk mendidik anak-anak yang malas membaca ialah apabila melihat orang dewasa membaca.

“Apabila Anak –anak melihat semuan orang suka membaca maka mereka juga akan suka membaca, itulah cara paling mudah dan berkesan untuk anak-anak meminati hobi dikenali membaca.

“Dalam program tersebut kita telah berjaya mewujudkan satu budaya membaca melibatkan semua peringkat usia dan masyarakat hingga mencipta rekod membasa selama sejam di peringkat kebangsaan.

Maka dengan kejayaan ini Lembaga Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor telah membawa program ini ke semua daerah di negeri ini,” katanya dalam majlis perasmian Program “15 Minutes Reading Break” Daerah Kuala Langat di Dataran Banting di sini.

Seramai lebih 1,100 peserta termasuk pelajar, guru-guru, ibu bapa dan tetamu lain hadir dalam program berkenaan.

Hadir sama, Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor, Mastura Mohamad.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI