Monday, May 28, 2012

Selangor Peruntuk RM45 Juta Untuk Pendidikan

Shah Alam : Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim  menyifatkan Kerajaan Selangor  komited terhadap pendidikan.
 
Ini jelas terbukti, apabila peruntukan kepada semua jenis sekolah diberi secara berskala berbanding dengan amalan Kerajaan Umno-BN.


 “Jika dahulu mungkin ada diberikan ‘hadiah’ kepada sekolah-sekolah tapi peruntukan tersebut tidak tetap.
 
"Keadaan itu berbeza setelah kita ambil alih. Kita memberikan peruntukan tetap kepada sekolah-sekolah SJKC, SJKT dan SAR di negeri ini agar mereka dapat bersedia dari segi pentadbiran dan pengurusan sekolah seterusnya meningkatkan prestasi pelajar”, kata Abdul Khalid dalam ucapan Majlis Penyerahan cek untuk SAR dan SJKC di SUK, Shah Alam, disini petang semalam.

Tambah beliau lagi“kita juga yakin dan percaya pendidikan merupakan satu pelaburan masa depan kerana masa depan negeri ini bergantung kepada keupayaan guna tenaga rakyat negeri ini di masa akan datang,”  

Pada majlis itu, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) menerima cek peruntukan bagi fasa pertama program penyaluran bantuan itu.
 
Sehubungan itu, Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Dr. Halimah Ali, berkata sejak 2008 sehingga kini, Kerajaan Negeri memperuntukan sejumlah RM 45.936 juta khusus untuk bantuan pendidikan kepada lebih 400 buah sekolah di Selangor.

“Hari ini pula kita akan menyampaikan cek berjumlah RM 4.831 juta untuk disalurkan kepada 180 buah SAR manakala sejumlah RM 2.723 juta pula diperuntukan untuk 89 buah SJKC di negeri ini.

“Bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) pula akan disusuli dalam masa terdekat ini dengan peruntukan sebanyak RM 3.,534 juta menjadikan jumlah keseluruhan untuk fasa 1 ini sebanyak RM 11.088 juta,” katanya.

Hadir sama menjayakan majlis tersebut Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Teng Chang Khim dan barisan Exco Selangor.
 
Editor : Khaulah Azwar
 

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI