Tuesday, January 3, 2012

260 Pelajar terima bantuan persekolahan



Batu Caves : Tidak sabar untuk melangkah ke sekolah, begitulah gelagat anak-anak yang hadir dalam program “Back To school” apabila dibawa oleh ADUN Batu Caves, Ahli Parlimen Gombak membeli kelengkapan sekolah di pasaraya Karnival dan Pasaraya Giant, Hulu Kelang.

Apabila kita melihat anak-anak memilih pakaian, kasut, beg sekolah dan peralatan tulis kadangkala membuatkan hati kita tercuit dan melucukan.Mereka begitu "excited" untuk ke sekolah.

Telatah mereka mengingatkan kembali alam persekolahan kita ketika dahulu di mana ibubapa begitu sukar untuk menjelaskan yuran sekolah, membeli beg, baju, pakaian dan kasut baru untuk anak-anak. Lebih-lebih lagi jika sebuah keluarga itu mempunyai bilangan anak yang ramai. Tekanan ekonomi pasti akan dirasai, kata Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu caves, Amiruddin Shaari dalam program “Back To Scholl” yang diadakan di Perkarangan Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) DUN Batu Caves.

Tetapi peredaran zaman dan pemeritahan, telah banyak berubah. Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor banyak membantu meringan bebanan rakyat.

Menurut Amir, bantuan ini merupakan tahun keempat sepanjang Pakatan Rakyat (PR) memerintah. Setiap tahun semua kawasan di setiap DUN negeri selangor akan menghulurkan bantuan kepada rakyat tanpa mengira kulit dan parti.

Wakil rakyat di setiap kawasan akan menyampaikan beg sekolah, kasut dan buku latihan yang diberikan oleh kerajaan negeri Selangor untuk anak-anak mereka.

Tahun ini, DUN Batu caves dengan rela hati untuk memberi bantuan pendidikan dengan mendapat kerjasama AhlI Parlimen Gombak, Azmin Ali, kata Amir.

Beliau yang merupakan Pembantu Exco Belia dan Sukan berkata lagi, tahun ini kita sampaikan bantuan sebanyak dua kali kepada Dua ratus enam puluh orang pelajar. Pada fasa pertama seramai seratus pelajar menerima bantuan yang diadakan di PKM Bt Caves , Fasa kedua seramai seratus lima puluh pelajar yang diadakan di Dataran Majlis Perbadaran selayang (MPS), dan sepuluh orang pelajar daripada DUN Bukit Antarabangsa yang disampaikan oleh PEKAWANIS.

Kategori bagi melayakkan mereka menerima bantuan adalah pendapatan ibubapa penjaga RM1500 kebawah, fakir miskin dan mempunyai bilangan anak yang ramai, katanya.

Jelasnya lagi, semua pelajar yang menerima bantuan ini akan di beri Baucar bernilai RM250 dan di bawa ke Pasar Raya Karnival bagi memberi peluang kepada mereka untuk memilih barang keperluan sekolah yang disukai.

Selalunya apa yang terjadi, ibubapa sering memilih barangan tanpa citarasa anak-anak mereka sehingga ada anak-anak tidak puas hati dengan barangan yang dipilih oleh ibubapa mereka. Tetapi program yang diadakan ini memberi peluang kepada semua pelajar untuk membuat pilihan yang mereka suka.

Ujarnya, tujuan bantuan sekolah diberikan kepada rakyat DUN Batu Caves adalah bagi membantu ibubapa pelajar membuat persediaan persekolahan anak-anak mereka untuk kali terakhir sebelum sesi persekolahan sesi 2012 bermula, kata Amir.

Sementara itu, Azmin Ali, Ahli Parlimen Gombak pula berkata, kita juga memberi peluang kepada PEKAWANIS yang terdiri daripada isteri-isteri ADUN menyampaikan bantuan persekolahan untuk menjayakan progam ini.

Baru-baru ini PEKAWANIS yang terdiri daripada isteri-isteri ADUN telah menyampaikan bantuan sumbangan kepada sepuluh orang pelajar yang berkelayakan dengan membawa mereka membeli belah,katanya.

Hadir bersama Shamshida Taharin, isteri Azmin Ali, Masdiana Muhamad isteri Amiruddin Shaari, ADUN Batu Caves.


Editor : Khaulah Azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI