Tuesday, July 26, 2011

KOS RM4 Juta Menaiktaraf Townvilla perlu dikaji teliti – Hasan Ali



Sg. Chincin Gombak – Exco Kerajaan Negeri Selangor, Pengerusi Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrasruktur Kemudahan Awam Exco, Datuk Dr Hasan Mohamed telah meminta pihak Kejuruteraan MPS, Osman Idris menyediakan laporan lengkap daripada pihak pemaju mengenai runtuhan tanah yang berlaku di Townvilla 2 bulan lepas yang melibatkan 60 buah rumah dengan mempunyai lebih kurang 300 penduduk disitu.

“Kejadian runtuhan tanah ini berlaku berikutan Kontraktor yang dilantik oleh pihak pemaju terdahulu tidak begitu berpengalaman tentang cerun. Apabila berlaku musim hujan menyebabkan kawasan ini mengalami keruntuhan setinggi 30 m”, katanya.

Beliau mengulas, “ walaupun kejadian runtuhan tanah di Sungai Chincin, Townvilla telah berlaku 2 bulan tetapi ianya telah dibuat kawalan yang cukup rapi dengan mendapat kerjasama oleh MPS, JKR Cerun. Bahkan semua ketua-ketua kampung DUN Gombak Setia dan Penghulu Mukim juga telah memberi kerjasama dengan baik untuk mengawal kawasan tersebut demi menjaga keselamatan penduduk”.

“Kita juga telah berhubung dengan Timbalan Pengarah Negeri JKR cerun bagi mengadakan pertemuan dalam masa terdekat untuk atasi isu ini dengan melihat keadaan infrastruktur dan struktur tanah di kawasan itu kembali”.

Dalam masa yang sama, saya juga telah meminta MPS, Osman agar membuat kajian tentang kos yang bersesuaian termasuk kos pembiayaan konsultan bagi kerja-kerja merangka saluran air dan penempatan semula bagi semua mangsa yang terlibat, Katanya ketika membuat lawatan turun padang bersama MPS, JKR, Ketua Kg dan Penduduk setempat baru – baru ini.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Gombak Setia mengharapkan satu rangka kerja tetap diadakan oleh MPS dan JKR agar dapat memulihkan keadaan yang lebih baik.

“ Semua kertas kerja ini harus di siapkan dalam masa terdekat dalam tempoh sebulan demi keselamatan penduduk disini”, kata Hasan.

Sehubungan dengan itu, Hasan juga melahirkan rasa terharu kerana mendapat kerjasama oleh tuan tanah Mohd Haris Shamsuddin Kerana membenarkan pihak pemaju menggunakan tanah beliau untuk meletakkan palong agar air mudah mengalir ke sungai.

Tawaran yang diberikan oleh tuan tanah adalah percuma tanpa dikenakan sebarang bayaran demi memberi keselesaan kepada penduduk disitu.

Hasan juga telah memaklumkan kepada semua yang hadir disitu bahawa katanya, “setakat ini kerajaan negeri tidak pernah menanggung sebarang kos menaiktaraf tanah persendirian tetapi laporan tersebut boleh dihantar pada kerajaan negeri untuk dapatkan pandangan daripada Menteri Besar (MB) Kerajaan Negeri, Tan Sri Khalid mengenai kos yang telah di tetapkan oleh IKRAM sebayak RM4 juta. Kajian ini perlu diteliti dengan terperinci dan perlu mendapat persetujuan daripada semua pihak sebelum membuat sesuatu perkara”.

Beliau juga memberi cadangan yang perlu MPS ambil tindakan iaitu pilihan pertama sekiranya kos tersebut mahal, maka kita serahkan kembali kepada IKRAM untuk perbincangan kos pembinaan. Pilihan kedua sekiranya perlu mencari konsultan lain perlu diperbincangkan kembali kerana urusan perlantikan konsultan dilakukan oleh MPS.

“Justeru itu, untuk atasi masalah ini, insya-allah saya selaku (ADUN) Gombak Setia disini akan membawa usul tersebut dalam mesyuarat MTES dan serahkan kepada UPEN setelah MPS menyediakan laporan yang lengkap. Insya-allah saya akan buat surat sokongan bagi mewakili suara hati penduduk dan sebarang keputusan akan dibuat oleh kerajaan negeri”, katanya.

Sementara itu pula, Unit Kejuruteraan MPS, Osman pula berkata “laporan yang diterima setakat ini oleh pihak pemaju konsultan IKRAM adalah tidak lengkap dan hanya diberi laporan secara menyeluruh sahaja".

"Setakat ini Konsultant IKRAM telah membuat cadangan kertas kerja di peringkat awal dengan menetapkan kos sebanyak RM 4 juta bagi melakukan kerja-kerja menaiktraf. MPS masih belum membuat sebarang keputusan lagi kerana perlu membuat kajian sepenuhnya keatas kerja yang diberikan oleh IKRAM. Manakala JKR cerun pula tidak punyai kuasa penuh untuk membuat sebarang keputusan”.

"Walaubagaimanapun kerja-kerja menaiktaraf kawasan tersebut tetap berjalan seperti biasa dengan mendapat pemantauan keselamatan dari semasa ke semasa oleh pihak MPS, JKR", katanya.


Editor : Khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI