Friday, April 29, 2011

PELANCARAN KAMA untuk Atasi Gejala Sosial


Klang - Baru –baru ini Y.B Dr Hjh Halimah Ali, Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan telah melancarkan Kelas Agama Menengah Arab (KAMA)di Masjid Nurul Amin, Kg Delek Baru.

Media difahamkan Kelas pertama (KAMA) merupakan projek perintis terbaru yang telah bermula secara rasmi pada 14 Feb 2011 dengan permulaan pelajar seramai 18 orang. Sehingga kini seramai 38 orang pelajar telah mendaftar dan bergelar pelajar pertama projek di bawah exco pendidikan Negeri Selangor. Dalam ucapan perasmiannya, “ (KAMA) adalah merupakan satu Program inisiatif Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor.

Tujuan kita wujudkan (KAMA) adalah kerana apabila melihat kekurangan jumlah Sekolah Menengah Agama di Negeri Selangor, sedangkan jumlah permintaan untuk masuk ke sekolah seperti itu mendapat sambutan hangat mutakhir ini”.

“Justeru itu, terhasillah idea menghasilkan (KAMA) dan dalam masa yang sama mengekang gejala sosial yang semakin berleluasa menular di kalangan remaja disebabkan kurangnya ilmu agama”, katanya.

(KAMA) merupakan produk baru Kerajaan Negeri Selangor yang dipantau oleh MAPPIS (Majlis Permuafakatan Pendidikan Islam Selangor) dan diurus tadbir oleh pihak pengurusan masjid tersebut. (KAMA) terbuka untuk pelajar tingkatan satu dan dua sahaja dan rata-rata pelajar yang terlibat dari pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan.

Kelas KAMA bermula selama lima hari seminggu, dua jam sehari bermula pukul 8.00pagi sehingga 10.00pagi. Pelajar-pelajar yang mengikuti KAMA akan diberi latihan untuk menggunakan setengah jam pertama untuk mengerjakan solat sunat dhuha. Tiga bulan pertama, pelajar diajar dengan asas bahasa arab dan diikuti dengan mata pelajaran lain mengikut sukatan mata pelajaran Jabatan Agama Islam (JAIS).



Editor : khaulah azwar

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI