Thursday, July 22, 2010

Bersama –sama kita menghidupkan mlm nisfu S y aaban ini..

Malam Nisfu S y a'aban 1431H akan tiba pada hari Isnin (26hb.Julai 2010) malam Selasa ( sebaik saja masuk maghrib), dimana bermulan y a 15 S y a'aban 1431H. Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil masa keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kpd Allah dengan baik dan seterusn dan berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan y ang baru.
Riwayat y ang muktabar men y atakan Hari Nisfu S y a'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan y ang baru. Berikut adalah antara amal ibadah y ang digalakkan di hari Nisfu S y a'aban:
1. Selepas solat maghrib (15 S y a'aban 1431H, Isnin malam Selasa) Solat sunat nisfu s y a'aban, 2 rakaat Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x
2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghrib(15 S y a'aban 1431H, Isnin malam Selasa) i) Selepas Yasin pertama : mohon dip anjang kan umur untuk beribadat kepada Allah ii) Selepas Yasin kedua : mohon rezeki y ang halal untuk beribadat kepada Allah iii) Selepas Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman & pohonlah segala y ang baik dan munafaat. Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x Baca doa Nisfu S y a'aban (ada didalam Yasin Majmuk)
3. Baca surah al-Ikhlas 1000x
4. Berpuasa pada siangn y a ) Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu S y aaban sebanyak 22. Antaran yang termasyhur adalah:
1. Malam Dimustajabkan Doa
2. Malam Pembahagian Takdir
3. Malam Rahmat
4. Malam Berkat
5. Malam Pengampunan (Taubat)
6. Malam Penebusan
7. Malam S y afaat
8. Malam Penulisan
9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
10. Malam Rezeki
11. Malam Hari Raya Para Malaikat
12. Malam Penghidupan Antara kelebihan bulan Sya'aban:
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan S y a'aban maka Allah haramkan tubuhn y a dari api neraka dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.
2. Riwa y at dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : adakah orang-orang y ang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang y ang meminta ampun maka aku ampunkann ya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.
Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu s y a'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita. Wallahua'alam Wassalam.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI