Monday, April 12, 2010

Rakyat selesa Perhentian Bas Tmn Selasih Fasa 2 telah siap dibina


Gombak- Kemudahan Awam yang telah telah mengalami kemalangan pada musim cuti perayaan Tahun Baru Cina 2 bln yang lalu, telah diperbaiki.

Alhamdulilah atas kecekapan dan ketangkasan Ahli Majlis MPS Zon 11 dalam mengambil tindakan segera setelah menerima aduan penduduk akhirnya telah dipandang serius oleh pihak MPS untuk bersama – sama membangunkan perhentian bas tersebut secepat mungkin.

Menurut Pn Khatifah, Perhentian bas tersebut telah selamat dibina sepenuhnya pada 7hb April, 2010.

Beliau berharap kemudahan awam yang telah siap dibina hendaklah dimanfaatkan sebaiknya kerana untuk menguruskan permohonan tersebut mengambil masa 2 bulan daripada pihak MPS.

Disebabkan hal ini adalah “emergency case” maka permohonan tersebut diluluskan segera oleh MPS.

Besar harapan saya, agar semua pihak harus bekerjasama untuk menjaga kemudahan awam ini dengan sebaiknya, kerana untuk kebaikan kepada semua pengguna.

Andai kita tidak bertanggunggjawab untuk menjaga kemudahan ini bersama, sudah pasti anak-anak yang menunggu ibubapa/penjaga khususnya di sekolah Tmn Selasih akan merasa kepanasan dan tidak mempunyai tempat berteduh lagi. Disini siapakah yang merasa kerugiannya, sudah pasti diri kita dan pengguna yang lain.

Selain daripada itu, beliau juga melahirkan kekecewaannya apabila dilihat perhentian bas Jln Samudra Barat 1, yang baru sahaja dibina 2 bulan didapati tiang perhentian bas telah patah.

Beliau berkata, setiap kali ingin mengambil anak ke sekolah di dapati tiang tersebut semakin jatuh.

Baru-baru ini, Kontraktor yang dillantik oleh MPS, memaklumkan kepada saya dalam temubual bersama wartawan,” mengatakan, sedang beliau hendak menuju ke tapak pembinaan perhentian bas di Tmn Selasih untuk membuat kerja-kerja pengurusan didapati beberapa orang mengetuk tiang perhentian bas tersebut. Saya dapati ada kesan ketukan pada tiang yang telah patah” katanya.

Apabila saya melawat kawasan berkenaan, didapati jelas kelihatan ada kesan ketukan pada tiang tersebut. Kita sediakan tiang tersebut bukan untuk ditendang, diketuk dan sebagianya tetapi adalah satu hiasan dan untuk kegunaan orang awam apabila hendak menggunakan perhentian bas ini. Ini adalah untuk mendisplinkan pengguna juga untuk beratur ketika menaiki kenderaan tetapi jadi sebaliknya.

Saya tidak tahu apa motif mereka buat sedemikian, dengan merosakkan kemudahan awam yang telah disediakan. Semenjak saya menjadi Ahli Majlis di Zon Gombak, alhamdulilah kita telah sediakan 2 buah perhentian bas yang cukup selesa untuk semua masyarakat disini, tetapi mengapa apabila kemudahan disediakan mereka membuat kerosakkan pula.

Selain daripada tiang yang mengalami kerosakan didapati jalan raya di tepi pinggiran perhentian bas juga telah banyak mengalami kerosakan yang teruk.

Saya bimbang jika tidak dinaiktaraf jalan tersebut, akan menyebabkan air mudah bertakung, keselamatan pengguna terancam dan sebagainya. Aduan ini akan diusulkan kepada YB Dato’ Hassan & MPS untuk tindakan selanjutnya.

Semoga semua pihak dapat memainkan peranan masing-masing dan menjadi masyarakat yang bertanggungjawab sepenuhnya.

Menurut En Fairuz Kontraktor daripada MPS, berkata untuk membuat kerja-kerja membina sesuatu projek adalah mengambil dalam masa 2 minggu dan tidak terlalu cepat kerana jika kita ambil masa yang singkat bimbang kerja-kerja pembinaan adalah tidak berkualiti tinggi dan akan mendatangkan kerugian. Ini yang kita tidak mahu terjadi ujarnya dalam penermuan bersama wartawan harakah.

Editor : Khaulah Azwar


No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI