Monday, February 22, 2010

Sepatutnya nasi Bungkus tu untuk PM & MB bkn rakyat.. parah2..


Bajet Kementerian Pelajaran tahun 2010, banyak dipotong. Sebelum ni saya telah menulis beberapa artikel mengenai perkara ini, di mana kesimpulannya ialah ibu bapa, guru dan pelajar dalam mengharungi tahun 2010 ini hendaklah bekerjasama.

Nak baiki apa-apa kerosakan di sekolah, memang tak ada bajet.

Baru-baru ini saya dimaklumkan sebuah sekolah di Seremban yang dikira elit juga, gurunya terpaksa guna duit sendiri dan lantik kontraktor untuk baiki lantai kelasnya yang banyak rosak.

Syabas diucapkan kepada guru tersebut. Guru-guru yang prihatin macam ni sepatutnya diberi pengiktirafan kerana sanggup mengorbankan duit dan masa untuk membaiki kelas yang rosak demi masa depan anak bangsa 1Malaysia.

Oleh itu saya menyerulah kepada semua ibu bapa agar lebih prihatin akan nasib guru-guru di sekolah. Janganlah terpedaya dengan Sekolah Kluster ke, Sekolah Berprestasi Tinggi ke , Sekolah Berasrama Penuh ke, Sekolah Plaster ke, kerana akhirnya guru juga yang terpaksa berkorban.

Kalau Kementerian Pelajaran selalu hantar nazir untuk pantau perkembangan guru. Siapakah yang akan pantau keselamatan dan kerosakan di bilik darjah ? Boleh tak guru pula buat laporan , untuk mengukur prestasi Jabatan dan Kementerian ? Barulah adilkan ?

Kalau sekolah di bandar maju macam Seremban ni pun guru-guru terpaksa berkorban baiki sekolah, macamanalah agaknya sekolah-sekolah di Bahau, di Palong, di Gemas, di Rantau ya ?

Artikel sebelum ini mengenai akibat dan tindakan bajet Kementerian Pelajaran yang banyak dipotong untuk tahun 2010 :

Ibu bapa kena bawa tukul besi ke sekolah tahun 2010
http://waghih.blogspot.com/2009/12/ibu-bapa-kena-bawa-tukul-besi-ke.html

2010 Guru kena bawa baldi ke sekolah
http://waghih.blogspot.com/2010/01/2010-guru-kena-bawa-baldi-ke-sekolah.html

Bankrap sangatkah Kementerian Pelajaran tahun 2010 ni
http://waghih.blogspot.com/2010/01/bankrap-sangatkah-kementerian-pelajaran.html

Bayar yuran sekolah awal 2010 utk bayar bil
http://waghih.blogspot.com/2009/12/bayar-yuran-sekolah-awal-2010-utk-bayar.html

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI