Sunday, July 26, 2009

Konvesyen Saudara Muslim Peringkat Kebangsaan 2009


Salam ukhwwah fillah buat saudara muslim yang telah memilih Agama yg benar..Alhamdulilah dipanjat kesyukuran padamu Ya Rabbi telah memberi cahaya hidayah kepada umatmu meneruskan kehidupan ini. Hanya iman dan takwa dapat menyelamat kita diamana jalan hendak dituju..

Ana ingat Sabtu ahad 25-26hb Julai merupakan hari utk ana rehat seketika untuk meluangkan masa bersama famly ttp harapan itu hanya tinggal harapan apabila hari Jumaat lps solat isya di Masjid terima SMS daripada adk2 jemaah ana, mereka minta Khidmat diri utk replace tempat dia bertugas dlm prog menjadi hakim pada Konvesyen Saudara Muslim Peringkat Kebangsaan 2009 di PWTC.. Erm.. ana rasa menarik je program ni coz ana nak bejar juga bgmana utk mendekakti insan2 yg ALLAH dh dipilih dan diberi cahaya Hidayah utk memeluk ISLAM setelah ana rasa ana dah gagal dlm 1 perkara cuma doa harapan ana moga diri, iman, dan hidayahnya dipelihara ALLAH dan moga akan bertemu dgn seseorgA yg akan membimbing dirinya ke jln redhai ALLAH insya-allah.Kefahaman dan konsep ISLAM harus diamalkan dgn cara yg baik dan org yg hendak mentarbiyahkan diri seseorg yg baru menganuti ISLAM juga harus menyampaikan cara yg halus dan berkesan agar diri mereka tidak mersakan ISLAM itu memberatkan ttp ISLAM itu adalah syumul dan amat mudah. So dgn reply SMS ana cakap bg akak istikarah dulu ye.. tp insya-allah rasa mcm nak je.. joint.. Kerja Amal.. sapa yg taknak buat..ni bekalan ana jika ALLAH takdirkan ana pergi dulu..



Ye.. Agama ISLAM adalah agama fitrah tiada agama yg secocok dengan fitrah manusia melainkan ISLAM. Firman ALLAH swt menjadikan bukti bagi kenyataan ini firmanya yg bermaksud "Setelah jelas kesesatan syirik itu maka hadapkanlah dirimu (Engkau dan pengikut-pengikutmu wahai Muhammad) Kearah agama yg jauh dari kesesatan; turutlah terus agama ALLAH iaitu agama yg ALLAH menciptakan manusia dengan keadaan bersedia dari semulajad utk menerimanya, tidaklah patut ada sebarang perubahan pd ciptaan ALAH itu, itulah agama yg betul dan lurus ttp kebanyakkan manusia tidak mengetahui' {Ar-Rum:30} dan;

yg ada dlm kalangan mereka. dan ingatlah sesiapa yg kufur ingkar akan ayat2 keterangan ALLAH maka sesungguhnya ALLAH amat segera hitung hisabnya{Ali Imran: 19}

Jelas fitrahnya manusia perlukan ISLAM, tanpa ISLAM kehidupannya tidak bermakna begitu juga penegasan ALLAH swt melalui Ayat 19 surah Ali Imran kelak mereka yg menghadap mahkamah ALLAH dgn membawa agama lain sebagai cara hidup pasti akan beroleh kerugian besar.

Maksudnya "hari ini aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan aku telah cukupkan nikmat kpdmu dan aku telah redhakan ISLAM itu menjadi agama utk kamu. Maka sesiapa yg terpaksa krn kelaparan (memakan benda pd hari ini org2 kafir telah berputus asa daripada memesongkan kamu dari agama kamu setelah mereka melihat perkembangan ISLAM dan umatnya, Sebab itu jgnlah kamu takut dan gentar kpd mereka sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaku. Pd benda yg diharamkan sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (Maka bolehlah ia memakannya) krn sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani(Al-Maidah : 3)

Alhamdulilah akhirnya program ini tamat jam 5ptg, hati terlau bersyukur kerana dpt memberi


sumbangan tenaga utk berdakwah mendakati insan2 yg ALLAh dah pilih utk menerima ISLAM. tetapi cuma rasa tak best sikit coz kami tak diberi leuang utk berada dlm dewan konvesyen so tak tahu apa yg diperbincangkan dlm Majlis tersebut.. tak menagapalah mungkin ada hikmahnya kenapa tak berkesempatan utk berada dlm Majlis ILMu tersebut.. dapat mendekati kaum ibu dan anak2 kecil ini jg rasa gembira dan bersyukur sgt2 coz disini bnyk yg ana dapat pelajari dan melihat berbagai org dan melayani telatah anak2 kecil yg comei2 belaka bila mereka ada rupa muka kacukan.. So tgkle foto mereka.. kakak2 Nisa yg tak jemu2 melayan telatah si Aina, Nadzirah dan si cemoi sorg ni lupa pula nak tanya nama dia.. erm..kenangan hanya tinggal kenangan moga diberi peluang utk mendekati mereka program akan dtg..insya-allah..
video

Disini berbagai aktiviti mreka sediakan iaitu Acara Mari Mengaji, Acara Gubahan Bunga, Akademi BILAL, SMART Solat, Kuiz, Hiasan Pintu, Jgn Lupa ayat, Mewarna, Hadiah utk IBU , Avara Bungkuss Hadiah dgn 1 tangan, Cabutan bertuah, baju Kertas , Musang Berjanggut, Penampaian hadiah.. memang penat sgt tak henti2 dgn acara, tp rasa happy dgn program ni.. syukur alhamdulilah :)..kalau le ada acara utk urusetia dan hakim lagi tentu meriahkan.. so pihak Jakim seomoga thn depan blh buat acara terebut utk kami2 yg tak berkesempatan utk joint, sedih..coz kalau dpt buat gini tentu ukhwwah antara pserta dan AJK lagi bertambah mesra.. disini mgkn kita dpt mendekati mereka lbh dkt lg..

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI