Friday, June 12, 2009

Anda Teranyai oleh Seseorang?? Dapatkan Rawatan segera...


Salam adakah anda, keluarga. adik beradik, saudara mara rasa diri teranyai oleh seseorg?? Kalu YA.. disini ana ingin menjemput semua shbt2 pengunjung blog ana utk menghadirkan diri dlm prg. ONE STOP CRISIS CENTRE (OSCC) "PUSAT PERLINDUNGAN BAGI MEREKA YANG TERANIAYAI"-JAWATANKUASA TETAP HAL EHWAL WANITA NEGERI SELANGOR)"

Tarikh : 21/6/2009 (Ahad)
Masa : 8:30am
Tenpat : Dewan Masyarakat Tmn Samudera, Gombak

*Percuma tiada sebarang bayaran,Jangan Takut, malu dll buangkan semua perasaan yg anda pendam selama ini, utk mendapat kekuatan & rawatan kembali.. AYUH Bangun WAHAI MUSLIMAT / WANITA2 YANG TERANAYAI untuk membela diri kembali..

Semasa program ini dijalankan kami akan adakan prog Melukis utk kanak2 berumur

i) 10-12thn;
ii) 7-9thn

Apa dia One Stop Crisis Centre OSCC??

One Stop Crisis Centre (OSCC) Atau lebih dikenali sebgai Pusat Khidmat Krisis Sehenti telah ditubuhkan pd 1997 bertujuan mewujudkan 1 pusat perkhidmatan yang lengkap dan menyeluruh kepada mangsa penderaan, perkosaan dan keganasan rumahtangga.
Pusat ini ditubuhkan Khas merawat dan mengasingkan mangsa-mangsa tersebut serta diberi bantuan dari segi sokongan emosi dan kaunseling agar mereka tidak mengalami trauma yg serius.
Amnya 1 Stop Cffrisis Centre terletak di bawah Jab. Kecemasan setiap Hospital kerajaan dimana trdapat kakitangan terlatih yg ditugaskan utk merawat & memberi penjagaan yg sewajarnya kpd mangsa yg dtg. Mangsa yg dtg bukan saja mendptkan rawatan fizikal ttp akan diberi perlindungan sewajarnya termasuklah menyediakan tempat tinggal serta diasingkan kpd pesakit2 biasa supaya mangsa2 ini tidak berasa malu/ takut. Disamping itu pegawai polis jg ditugaskan di pusat ini utk mengambil keterangan daripada mangsa dan dibuat laporan polis dalam masa yang sama.


Kewujudan OSCC ini memang tepat pada masanya memandangkan kes2 melibatkan kaum wanita seperti penderaan dan keganasan rumahtangga semakin meningkat dari semasa ke semasa pada masa ini.
Terdapat 6 Hospital kerajaan di Selangor yg mempunyai kemudahan 1 Stop Crisis Centre iaitu:-
i) Hospital Ampang
ii) Hospital Serdang
iii) Hospital Selayang
iv) Hospital Sg Buluh
v) Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang
vi) Hospital Kajang
Keganasan terhadap wanita dilakukan terhadap wanita semata2 keran mangsa adalah WANITA. Ia boleh berlaku dalam bentuk perlakuan / ugutan berunsur keganasan yg boleh mendatangkan kesan negatif kepada mangsa dari segi fizikal, mental dan seksual.
Jenis2 Keganasan yg berlaku keatas kaum Wanita adalah :-
1) Rogol- Merujuk kdp serangan seksual yg mana penyerang memaksa mangsa yg enggan bersetuju utk melakukan hubungan seksual.
2) Gangguan Seksual- Merupakan hakikat yg dihadapi oleh ramai wanita di tempat kerja mahupun di tempat belajar. Ia merupakan sebarang tingkah laku berunsur seksual yg tidak diingini dan memberi kesan sebagai 1 gangguan samada secara lisan/bukan lisan, psikologi/Fizikal. Mungkin gangguan secara lisan kelihatan seperti gurauan bagi si pelaku ttp kpd mangsa ia dalah 1 perkara yg sgt hina & menyebabkan mangsa terasa diri tidak selamat akibat perbuatan tersebut.
3) Keganasan rumah tangga - Berlaku didalam rumah dan pemangsa merupakan ahli keluarga. Ia berlaku dlm bentuk fizikal, lisan, seksual/psikologi. Ramai wanita yg bekahwin menderita akibat penderaan yg berlaku keatas mereka & mengalami trauma yg teruk sehingga tidak mampu melakukan tugas seharian dengan sempurna. Kebiasaannya mangsa mengalami keadaan tahap kemurungan yg serius dan menyebabkan mereka mengabaikan kesihatan dan mudah jatuh sakit.

No comments:

Post a Comment

SIMFONI KASIH TAUTAN HATI